Съветите на рали състезател: преминаване през дупка, аквапланинг и проверка на спирачките

Автомобилният състезател Екатерина Стратиева с полезни съвети за следващия Най-добър млад шофьор на България.

1. Какво трябва да знаят младите шофьори за автомобилния състезател Екатерина Стратиева?

  • Двукратен Европейски шампион при жените, както и носител на призовото 3-то място при автомобили с предно предаване в Европейския рали шампионат, където се класирам заедно с мъжете. Лидер две години поред в Световната ранглиста при жени пилоти.
  • Имам над 130 старта, от които близо 100 са в рали дисциплина. Над 60 от тях са международни в 22 различни държави.
  • С опита, който съм натрупала и аз като участник в движението по пътищата, се старая да съм максимално отговорна и концентрирана, независимо дали шофирам или се движа като пешеходец.

2. Какви са твоите топ 3 съвета за шофиране през летния сезон?

  1. Основното нещо и то не само за лятото, а принципно при шофирането е да забравим за враг номер 1 - телефона. Той ни разсейва и води до доста предпоставки за ПТП-та по пътищата. Едно от основните неща при шофирането, без значение дали в ежедневието или на състезание е запазването на концентрацията.
  2. Лято, слънце, море, партита......и тук идва моментът с едно, две, три ........ коктейлчета на плажа или питиета в бара, а после "хайде качвайте се, музика на макс, купонът продължава ще отидем на друго място, аз ще карам......" "Алкохолът е лош шофьор" оставете колата вкъщи или пред хотела и просто излезте да се забавлявате. Това не е игра, това е машина, други участници и човешки животи.
  3. Недейте да надценявате възможностите си. Това, че хвърчиш с бясна скорост и си арогантен водач няма да те направи добър и опитен шофьор. Опитът се трупа с време, изминати километри и ситуации.

3. Как можем да проверим дали спирачките са работещи преди да потеглим?

Интересен въпрос :) Първо - качвайки се и запалвайки двигателя на автомобила е добре да го оставим 30-60 секунди на място да поработи, за да може всички масла в него да се раздвижат . В този момент, натискайки няколко пъти педала на спирачката ние виждаме/усещаме поведението му. Ако ни направи впечатление, че той не е с обикновената си твърдост или даже пропада веднага, трябва да вземем мерки. Вероятно има пробив в спирачната система и вероятността да не работят спирачки е доста голяма... Много важно е да следим и изпълняваме препоръките за контролни прегледи и смяна на накладки, масло/ за спирачната система/ и спирачните дискове. Друго важно нещо е, ако използваме ръчна спирачка, която е с жило да не я оставяме дръпната зимата, защото има огромна вероятност да замръзне и някое от колелата да остане блокирано за известно време.

4. Кое е най-доброто разположение в автомобила (на седалката, огледалата и волана), което би ни помогнало при евентуален инцидент на пътя?

Има различни теории и мнения, но основното е да си на правилното място - нито много напред, нито много назад. Когато натискаме съединителя, кракът ни трябва да бъде с леко присвито коляно. Не трябва да натискаме педала с пръстите на краката, а с почти цялото ни стъпало. Бедрото трябва да ни е плътно лежащо по седалката. Когато се облегнем и изпънем ръка и я поставим върху центъра на кормилото, то трябва да стига до китката ни. Трябва да може добре и стабилно да го държим с двете си ръце, а не само с края на пръстите ни или да сме толкова близко до него, че да си удряме лактите. Много е важна правилната позиция, защото тя води и до правилна, бърза и точна реакция от страна на ръце и крака. Винаги трябва да настроим така огледалата, че с минимално движение на погледа да имаме максимален поглед над пътя. Винаги трябва да сме стегнати и да знаем, че шофирането не е игра, а голяма отговорност. Винаги трябва да сме готови за реакция.

5. Как е най-правилно да реагираме при мокър път и аквапланинг?

Когато шофираме на дъжд и мокри пътища, основното е да не забравяме, че при тази настилка имаме много по-малко сцепление с пътя. Трябва да спазваме много по-голяма дистанция и във всички движения да сме доста по-плавни. Да предприемаме спиране по-рано отколкото на сух асфалт. Хубаво е да гледаме пътя и да се пазим от образували се локви или вадички. Но когато това е неизбежно или спонтанно се окажем хванати от аквапланинга, не трябва да скачаме с двата крака на спирачката или да даваме газ на колата. В този момент тя няма никакъв допир с асфалта и чрез тези ни движения ние ще предизвикаме още по-голямо разбалансиране на поведението ѝ. Ако сме с автомобил с ръчни скорости е хубаво в такъв момент да натиснем съединителя и да я разтоварим за по-чисто минаване през зоната с вода.

6. Колко важна е ролята на гумите в рискови ситуации зад волана?

Гумите са едно от основните неща в безопасността на автомобила. Задължително трябва да се съобразяваме със сезона и гумата, която е предвидена за него. С една лятна гума през лятото имаме едно сцепление на пътя, а при същите условия, но със зимна гума ние ще имаме много по-голям спирачен път. Същото е и в обратната ситуация. Задължително трябва да следим дълбочината на протектора и да не чакаме да стига до минимума, подаден от производителя. Другото важно нещо е да знаем, че гумата също старее и поради тази причина губи функциите за добро сцепление.

7. Често се случва да не може да избегнем огромна дупка на пътя. Как трябва да постъпим, когато това се случи?

Когато ни изскочи непредвидено дупка, трябва да опитаме да намалим максимално скоростта и в момента на преминаване през дупката да не сме натиснали спирачките, защото по този начин спираме въртенето на колелото и концентрираме удара върху една точка на гумата и джантата. Вероятността да спукаме/ деформираме гумата, както и да изкривим джантата е много голяма. След преминаване през дупка, ако забележим вибрация или теглене в някоя посока на волана, е хубаво максимално бързо да спрем и проверим състоянието на колелото. Нещо много важно, което не важи само преди дупка, а принципно за рязкото намаляване и спиране, е, че винаги трябва да имаме едно на ум и че зад нас може да има друго превозно средство, което да не може да спре. Затова е хубаво винаги да поглеждаме в огледалото и да имаме готовност да кривнем леко в някоя от посоките, които пътят и ситуацията ни позволява.

8. Според теб какъв трябва да бъде автомобилът на един млад шофьор? В момента се обсъжда да бъдат до 65 коня. Смяташ ли, че това ще бъде безопасно?

Да, напълно подкрепям теорията, че младият шофьор трябва да стартира пътя си с малък и по-слаб автомобил. С течение на времето и натрупания опит той трябва да израсне до по-мощен автомобил. Не смятам за нормално млад шофьор да бъде качен на нов модел автомобил и то с над 150к.с, а за съжаление е доста срещана ситуация. Другото, което според мен е по-важно, е ти да си добър, пъргав, отговорен с нужния опит шофьор и тогава може да си много по-добър и бърз от този с мощната кола, която няма да може той да кара, а тя ще го управлява, което е недопустимо на пътя. Всеки един от нас трябва да знае какво и как да прави, а не автомобилът да го изненадва.