Съветите на рали състезател: плавно спиране, поднасяне и прегрял автомобил

Автомобилният състезател Григор Григоров с полезни съвети за следващия Най-добър млад шофьор на България.

1. Какво трябва да знаят младите шофьори за автомобилния състезател Григор Григоров?

Че е като всички вас. Обикновено момче, което от 14-годишен е открил призванието си и с дълги години труд, дисциплина и упоритост, се превърна в най-успешния млад рали състезател в България.

2. Какви са твоите топ 3 съвета за шофиране през летния сезон?

Правилото за гумите важи за всеки сезон – никога не правете компромис с качеството и годината на производство на гумите. Те са единствената част от автомобила, която прави контакт с пътя и няма значение с какво окачване, спирачки или мощност сте, ако не можете да предадете нужното сцеплението към пътя. Скоро започва лятото и с него жегите – никога не позволявайте температурната разлика на купето и тази отвън да надвиши 12С, рискувате прилошаване или топлинен шок при напускане на автомобила. Автомобилът е като вас, при висока температура работи затруднено. Стремете се да бъдете по-пестеливи към техниката, за да не пренатоварите някоя от системите - като тази на спирачките или охлаждането.

3. Какво би посъветвал да направим, ако автомобилът ни прегрее?

След като сме допуснали да се стигне до прегряване на автомобила, единственото, което може да се направи, е да се спре климатикът, да се пусне партното на максимум, да се отворят прозорците, за да излиза топлият въздух, да се пусне автомобилът по инерция и плавно да се отбие на първата възможна отбивка и да се остави да работи на място, за да продължи циркулацията на охлаждащата течност.

4. Изброй ни няколко полезни действия за реакция при поднасяне на автомобила.

Зависи с какво задвижване е автомобилът, ако е с предно – плавно да се подаде газ и да се опитате да изтеглите предницата обратно в пътя, но трябва да сте изключително внимателни с камшика, който ще се получи, ако се забавите с реакцията на ръцете. Ако е със задно – плавно натиснете спирачка и изправете волана, за да имате максимално сцепление с пътя и да предотвратите камшика, който ще се получи, ако воланът остане завъртян и автомобилът намери сцепление. И в двата случая най-важното е да се запази самообладание, да не се изпада в паника и да не бързате да контрирате волана, защото ще се окажете в една почти невъзможна за овладяване ситуация.

5. Как практически се постига гладко и безопасно спиране?

С плавно натискане на спирачния педал, за да пренесете плавно теглата на автомобила и да избегнете блокиране на предната ос и винаги с възможно най-изправени колела за максимално сцепление.

6. Как оценяваш важността на коланите и другите системи за безопасност?

Разбира се, че на изключително високо ниво. Винаги аз и моите пасажери сме със закопчан предпазен колан. Също така, първото нещо, което гледам да е изправно в автомобил втора употреба, е наличието на активни въздушни възглавници. Само човек, който не е претърпявал инцидент или не оценява стойността на живота, може да си позволи да управлява автомобил без предпазен колан или изправни въздушни възглавници.

7. Какво не пропускаш да провериш по автомобила преди да тръгнеш на дълъг път?

Новите автомобили са доста непретенциозни, но винаги се уверявам, че налягането в гумите ми е по предписанията на производителя, също така проверявам дали всички течности са на максимум. Проверката на маслото отнема 10 сек. и една салфетка, предпочитам го пред блокирал мотор. Проверката на течностите в автомбила се прави винаги на студено!

8. По-високи санкции, по-завишен контрол или комбинация от двете?

Дадоха ни свобода, ние го превърнахме в свободия. Ясни правила и спазването им, само това е начинът според мен. Както е в рали спорта – няма значение кой си, с каква кола или колко титли имаш, не отговаряш на изискванията – дисквалификация.